Pages

Saturday, April 13, 2013

Seburuk mana pun individu itu, ana pilih bersikap profesional.

...............................................................................
In the Name of Allah, The Most Beneficent, The Most Merciful
Praise be to Allah, Lord of the Worlds
Any kind of language coming from Him
................................................................................


Bismillah Bismillah Bismillah.

Okay, finally we meet again. Alhamdulillah because at this moment, hard time (ditujukan khas buat diri saya sendiri) I can still seat and take a deep breath. Hmm, kemerepekan apakah ini wahai penulis? Oh, begini...

Saya hari ini mendapat satu tamparan hebat dari segelintir manusia. Bukanlah penyebab utama untuk menulis entri kali ni cuma sekadar perkongsian yang tak seberapa nak penting buat kalian. And whatever it is, nak juga saya bermanja dengan laptop ni and start writing.

First of all, I would be so grateful nak share ayat Quran ni…

“maka patutkah mencari hakim selain dari Allah, padahal Dia yang menurunkan Kitab (al-Quran) kepadamu dengan terperinci.”
Surah al-An’am : 14

Baiklah, realitinya Allah memberi kita akal. Dan kita adalah makhluk yang beruntung sebab kita dipilih untuk memiliki akal. Jadi apakah fungsi akal kita ni? Adakah semata-mata untuk dipinjam menjadi takhta?

Hampa. Apa yang nak dikaitkan dengan ayat kat atas tu ialah saya nak tekankan yang in whatever condition, lets us make Allah as our Guider.

Kalau kita baca buku tulisan Sheikhul Yusuf Qaradawi, beliau ada memberi contoh yang terperinci dan beberapa pendefinisian lain berkaitan ayat ini. Ye lah, Allah memberi tahu pada kita di dalam Al-Quran dan Rasulullah menyampaikan.

Maksudnya, boleh jadi maksud atau penerangan ayat tadi berbeza untuk situasi yang berbeza. Faham tak?

Khalasss.

Now, I’m going to say that while reading al-Quran, spontaneously I read about “wa ulaaika humulmuflihun”. Which means merekalah orang yang beruntung.

Mulalah tangan saya laju mencari tafsirul Quran. Nak tau lebih detail. No details about Islam, no talk. I need knowledge. Tapi bila bab-bab macam ni kita kena banyak tanya pakar, kalau tak tersesat jalan nanti.

Dengan siapa saya bertanya, biarlah rahsia. Al-Quran dan Sunnah memang pilihan sahabat saya ni. Katanya, apa-apa pun berbalik pada warisan itu.

Well, itulah warisan pedoman kita. Semua orang tau itu.

Jadinya, apa yang saya teringin nak share ialah tentang dakwah. Or whatsoever lah.

Ada yang lebih suka menggunakan pendekatan ayat yang berhikmah macam “menjemput”. Di mana dia menggunakan term menjemput as mengajak. Berdakwah. Lebih kurang gitu lah.

Hmm, tarik nafas panjang saya bila ada yang misjudged tentang konsep ni.

Allah. Saya tau, saya bukan seorang yang fuqaha. Saya bukan ustazah. Saya bukan Ahli. Saya tak sempurna. Cuma saya insan biasa yang ingin menjadi “orang yang beruntung”. Seperti apa yang Allah katakan;

“waulaaika humulmuflihun”

Tafsirannya disini, umat keseluruhannya hendaklah menyeru ke arah kebaikan, mengarah kearah ma’aruf. Dan mencegah yang mungkar. Setiap seorang. Every single of us! Beserta keupayaan hinggalah kita mencapai kemenangan dalam menjadi yang “beruntung” disisi Allah.

Saya sangat suka memberi sokongan moral, memberi inspirasi, sokongan dalaman dan segalanya yang bersifat membangun.

Kerana apa?

Kerana itu ialah salah satu inisiatif untuk saya mendapat saham akhirat.

Bahkan saya mendapat kekuatan dari “tugas” ini.

Kenapa masih ada yang mengatakan itu dan ini? Why? Why saying about you’re doing this and that but how far you manage your family?

Oh Allah, they speak nothing. Not knowing. Just blaming.

We are human. We were given the best Gift. Mind. Just think it positively. Not misjudging. Allah Allah.

Baiklah, tarik nafas. Istighfar.

Contoh yang agak klise yang saya nak share ialah bila ada sesetengah manusia kata macam ni;

"Oh dunia, anak dok sibuk berdakwah tapi ibu sendiri...?

Atau pun,

“Alah, kakak dia tu teruk. Adik bukan main lagi bertudung litup tapi kakak dia free hair. Sibuk dok ikut usrah tu usrah ni tapi kakak sendiri tak terjaga. Tak boleh pakai.”

Like seriously? MashaaAllah. Kenapa begitu mudah membuat persepsi?

Sangat tak relevan bila nak kaitkan dakwah and hal peribadi.

Saya bukan graduate psychology untuk bermain dengan psychology manusia tapi saya mampu gunakan akal saya sendiri untuk mengaplikasikan dalam kehidupan.

Kerana saya ambil tahu soal “LIVE AND LIFE”.

Bukan untuk berbangga tapi itu reality. Kalau tak, saya rasa no point saya ada kat atas bumi ni! Tapi ini semua atas dasar pengalaman.

Walaupun saya ni sebenarnya gila-gila tapi saya masih tau apa yang buruk dan apa yang baik. Apa yang tak patut dan apa yang patut. Apa yang wajib dan apa yang tak wajib. Indeed. Wallahi I knew. I am learning.

Wahai sahabat, dalam dunia hari ini macam-macam boleh berlaku. Yet, we are trying to manage our imaan. Sebab bukan mudah.

Kamu semua tahu itu. Tapi masih membuta tuli menghukum and deciding to judge people. Even kita tau ke apa usaha seseorang individu tu  untuk yang terbaik dalam hidup dia?

No. Saya masih teringat ada seorang kakak yang “not so wearing” hijab. Hopefully you know what I meant, she shared a lot about her life.

Dia ada bagi tau saya “orang yang rasa diri dia perfect sangat” as bertudung litup ni judge dia bagai nak rak. Siap sound lagi. Hamboi. Dan masih banyak lagi yang dia kongsi  but not the main thing here. Tapi kamu semua pernah tau apa dia buat???

Walaupun dia bukan sesempurna mana yang selama ni kita yang bertudung ni rasa sempurna, tapi dia membuat saya berfikir soal hidup dan mati Lillahita’ala.

Sepanjang saya hidup dengan dia selama satu tahun, SHE KEEPS PRAYING. TAHAJJUD EVERY SINGLE NITE. Dan kita?

Kadang-kadang saya malu dengan diri saya sendiri. Istiqamah tu payah. Mujahadah.

So, apa kaitan dia kat sini?

Again, the same question as previous. Kaitannya ialah apa hak kita nak menghukum atau mengatakan perbuatan individu itu.

Pernahkah kita hidup sehari-hari dengan mereka?Adakah kita Tuhan yang tahu doa, dosa dan pahala setiap individu.

Apa doa kita, no one know.

Even ibadah dan niat kita berbeza. Namun, matlamat mencapai yang hakiki tetap sama.

Setiap hari kita berjuang. Setiap hari kita berusaha untuk menginginkan yang terbaik.

Jadi selama mana, kita ada peluang dan ruang to speak about Islam or dakwah, it is our part.

We need dakwah. Even muhasabah diri sendiri puh dakwah kat diri sendiri.

Probably kalau kita maintain dalam jalan tarbiyyah ni, InshaaAllah ahlul bait kita akan terbuka pintu hati untuk menjadi the best. Better-Best. Eh, faham ke?

PENGAKHIRAN KEHIDUPAN INDIVIDU ADALAH DI TANGAN ALLAH.

Okay fine, contoh lagi paling ketara. Even budak tadika pun tau kisah ni. KISAH NABI NUH ‘alaihissalam.

Nabi Nuh ialah antara 25 Rasul. Apa tujuan kehadirannya? Untuk menyampaikan seruan Allah. Kaum Nabi Nuh ada kisah tersendiri. And yet, dalam usahanya menyampaikan agama Allah dia diuji dengan kehadiran isteri dan anaknya yang tak nak dengar seruan dia.

Silalah buka mata. Bukan mudah dalam mengorak langkah, bahkan kita manusia biasa. Takde mukjizat langsung. Lagilah ujian bertimpa-timpa.

At last, Nabi Nuh memilih untuk meninggalkan yang mungkar demi Allah.

Jadi, dalam konteks sebagai seorang yang ingin “menjadi golongan yang beruntung”, saya memilih jalan itu.

Walaupun tak dinafikan setiap dari darah daging kita sendiri bersifat berbeda dan agak dingin namun, doa kita adalah rahsia antara kita dengan Allah.

Mana mungkin kita lalai dari mendoakan ahlul bait sendiri. Jangan sesekali kita bersifat jumud dalam fikrah.

Bukan melontarkan kata-kata mengikut emosi dan nafsu. Selama kehidupan sebagai menuntut agama dari sekolah rendah hingga besar panjang, apa yang kita dapat?

Kenapa tak aplikasikan?

Rapuh iman rupanya.

Hmm. Kecewa.


Mumtaz for Ummah. Mari Jadi Hamba Superb! ^^

No comments:

Post a Comment