Pages

Monday, January 28, 2013

Perbaharui

...............................................................................
In the Name of Allah, The Most Beneficent, The Most Merciful
Praise be to Allah, Lord of the Worlds
Any kind of language coming from Him
................................................................................


Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku kerana Allah Taala.

Hai, Assalamualaikum!

Alhamdulillah 2013. Cukuplah umur saya 20 tahun. Januari 2013…pengalaman yang sangat tak terkata, tak percaya dan teruja bila dapat tahu umur saya dah 20 tahun secara rasminya.

Subhanallah...dan dalam masa yang sama juga saya merasakan satu amanah buat diri saya bila umur ini dah meningkat maka bertambahlah lagi tanggungjawab saya.

Kepada sahabat saya yang dah dan bakal mencapai 20 tahun pada tahun ini...apa perasaan kamu? Semoga Allah merahmati atas setiap usaha kita sepanjang perjalanan hidup kita hingga ke saat ini. =)

Walau apa pun yang telah berlaku pada masa silam kita, simpan dalam ‘kotak’ kosong dan delete mana  yang kita rasa tak perlu ada dalam folder kehidupan kita.

Tapi tapi tapi, jangan lupa ada baiknya jika kita jadikan ia sebagai pedoman hidup kita untuk masa depan yang lebih bermakna. In shaa Allah. ^^

    

                                                          

In the terms of ‘penghijrahan’, there is no end…apa yang ingin saya maksudkan di sini ialah penghijrahan kita dari semasa ke semasa tiada titik pengakhiran. Faham ke?

Hmmm…okaylah macam ni, ia adalah untuk selamanya.

Selamanya dalam hidup kita, tempoh masa hidup kita sentiasa diberi peluang dan ruang untuk berhijrah. Hmm, betul tak sahabat semua?

Siapa kata kita tidak layak untuk berubah? Why not?

Oh ye sebelum saya pergi lebih jauh, apa sebenarnya penghijrahan yang dimaksudkan? Allah, Mia ni melulu nak bercerita...mungkin ada sahabat di luar sana yang garu kepala membaca bebelan saya kat atas.

Okay begini perkongsian saya hari ini bersempena dengan tahun baru 2013 ni pada permulaannya ialah penghijrahan. Penghijrahan diri seorang insan biasa menjadi yang luar biasa.

Haa, sahabat semua sabar ye. Jangan cepat mentafsir ayat saya nii…menjadi luar biasa itu ialah hamba Allah yang extraordinary!

Outstanding or any words that comes in your mind…

Kadang-kadang ramai orang berkata berkaitan berhijrah ni, berhijrah jadi lebih baik, berhijrah fizikal dan mental, berhijrah tempat pun ada. Saya pula tertarik dengan penghijrahan yang luar biasa. Subjektif...so-so.

                                               

Pernah tak kita terfikir satu keistimewaan dalam diri kita yang Allah kurniakan untuk kita ‘gali’ dan manfaatkan?

Have you ever think about it?

Hopefully most of the answers are YES!... Kenapa? Ye la sahabat semua, kan Allah kurniakan dalam diri setiap insan satu keistimewaan untuk dimanfaatkan.

Mungkin kita tidak sedar kelebihan kita itu tetapi cuba perhatikan diri kita.Sungguh-sungguh! Heee.

                                                

So, what’s the point?

Okay baiklah, ramai sahabat saya di luar sana yang kurang keyakinan diri terhadap kelebihan yang mereka ada. Mereka taknak tonjolkan kelebihan itu pada masyarakat luar. Almaklumlah masyarakat kita ni selalu negatively thinking.

Kalau kita lebih sikit orang kata kita menunjuk, orang kata kita cari publisiti. No no no…ya Allah, sahabat semua yang saya sayangi kerana Allah…apalah gunanya kalau kita asyik nak fikir orang cakap pasal kita *pandangan yang menjatuhkan…

Kita boleh mendengar kata orang if pesanan dan kata-katanya adalah yang membangun dan memotivasikan diri kita. Then, tak menjadi masalah? Silakan, tafaddhal…

Someone said,
"kita ni kalau nak ikut cakap orang sampai bila pun kita takkan dapat hidup"…

*thumbs up*

Yang baik jadikan teladan yang buruk jadikan pedoman.

Anyway dalam keadaan ini, kita semua tahu manusia mempunyai kekurangan dan kelebihan masing-masing. So, be open minded. Husnuzon. =)

Berlapang dada dengan pendapat orang lain terhadap diri kita. Inilah sikap yang lebih adil dan selamat.

Seperti Rasulullah saw sendiri, Baginda pun pernah dicemuh, diuji dengan manusia yang menentang ajarannya malah diugut bunuh dan sebagainya. Sebab dalam dunia ni bukan mudah nak buat semua orang suka pada kita. Namun jadilah seperti Baginda sentiasa bersabar dan bersabar... =)

“Yang tidak menghina dunia tetapi meletakkan ia pada tempat yang betul sejajar dengan syariat Allah swt.”

One more thing, sebagai umat Islam...dalam hal ini, Allah menilai sesuatu perbuatan hambaNya sebagai ibadat apabila niat kita semata-mata kerana Allah swt.Ikhlas.

Sepertimana yang dikatakan oleh al Hafidz Katsir dalam tafsirannya berkaitan dengan ayat Quran dalam surah al Kahfi: 110;

"Dua perkara yang menjadi rukun diterimanya sesuatu amalan itu harus murni untuk Allah dan sesuai dgn petunjuk Rasulullah."

Waa, bestnya kalau macam tu, setiap apa yang kita buat kita niatkan semata-mata kerana Allah dah dikira ibadat. Dengan beribadat pahala pun bertambah! Subhanallah, Allah itu Maha Pemurah…kan kan? (so sweeet) <3




Yes, jom start sekarang! ^^

Do something and walks the talkssss. Sesuatu yang segar dan memberi penghargaan kepada diri kita sendiri.

Cari kelebihan kita dan sebarkan. Haaa, bak kata novelis Fatimah Syarha, "sebarkan bahagia"! Pada jalan yang betul, yang tidak lari jauh dari batasan agama.

Andai kita adalah orang yang suka senyum, seyumlah. Sebarkan dan pasti akan merasakan satu nikmat kesyukuran sebagai seorang hamba Allah. Somehow, perkara macam ni tak semua mampu mendapatinya. So, berusahalah memiliknya.

Spread the love, makes someone happy then you’ll be the happiest… ^^

Jangan pernah kata **tak, taknak, malaslahhh, no points and etc.

Buang jauh-jauh perasan itu dan mulakan sesuatu yang baru. Gunakan sebaiknya…

Always expect the best! You’ll very often get it…trust me.

So everyone, rasakan dalam diri korang apa yang mampu korang lakukan untuk ---> penghijrahan yang outstanding!

Yes the new of you! =)

Islam is beautiful, universal and it is not too complex to be done. Lakukan sesuatu. Jadikan diri awak semua inspirasi kepada diri sendiri.

In whatever you do, do it seriously. With patience and all out.

Semoga awak semua berjaya! In shaa Allah… ^^v

#waaa, panjagnyaaa :p

With love,
Damia Humaira 

Mumtaz for Ummah. Mari Jadi Hamba Superb! ^^

No comments:

Post a Comment