Pages

Wednesday, April 24, 2013

Nafs, I HATE YOU.




...............................................................................
In the Name of Allah, The Most Beneficent, The Most Merciful
Praise be to Allah, Lord of the Worlds
Any kind of language coming from Him
................................................................................





Assalamualaikum…

Wahai diri-diri yang dikasihi, pesanan dan perkongsian entri kami kali ni benar-benar berharap agar dapat membuka mata kamu semua. InshaaAllah.

Jika bukan kita, atau tak ada kena mengena dengan kita perkara ni, tapi perjuangankanlah. 

Perjuangkanlah. Walaupun tiada keuntungan dalam diri kita tapi lakukanlah demi maruah agama.

Kesempurnaan hidup generasi bersama. Itukan hak milik setiap manusia.

Mungkin, perjalanan perjuangan kami ini hanya mampu tersekat setakat sebuah penulisan tapi kami takkan pernah berhenti.

Minda dan hati kami bergelut dengan dunia. Mencari punca, asbab, kesan dan sebagainya.

Andai kami ada peluang, ingin saja kami perdebatkan di dewan parlimen.

Allahurabbi. Mengumpulkan suara-suara hati yang terpendam selama ni.

Ya, terlalu ramai kat luar sana yang tak bisa bersuara. Hak mereka menjadi hak yang gila kuasa nafsi-nafsi. Sungguh gila.

Selama ini, saya terfikir? Di manakah keutamaan atau matlamat hidup seseorang Muslim?

Kenapa nafsu menguasai diri pada tahap melampau-lampau? Why?

Allah ciptakan nafsu. Dan nafsu itu sahabatnya dua. Namun ia tidak pasti mana satu sahabat sejati. Iman kah? Syaitan kah? Bahkan ia tidak pernah puas. Mahu, mahu dan mahu. Hinggalah suatu saat tidak dapat memahami dirinya sendiri.

Baiklah ada dua cerita yang ingin saya kongsikan kat sini. Motif : bicara tentang nafsu.




Okay dah sedia nak dengar?

Yang pertama, baru-baru ni satu “perilaku” yang mengejutkan saya sampai nak pengsan rasanya, bila perkara ni berlaku di sebuah sekolah agama swasta dalam Malaysia. Yang tak masuk akalnya perkara ni dilakukan oleh pelajar TAHUN SATU. DARJAH SATU! Nauzubillah. Di mana, tak perlulah saya mention kat sini ye. Kerana yang penting ialah apa yang kita dapat dari cerita ni. Oh ye, satu lagi cerita ni kisah benar tau. Wallahualam.

Pada waktu kelas, dan dalam keadaan kelas yang ada murid waktu tu sorang budak lelaki ni ajak kawan perempuan dia duduk bawah meja. Obviously lah kalau zaman dulu, itu perkara biasa. Tak kisahlah duduk bawah meja main masak-masak ke? Main batu seremban ke? Main apa-apa permainan yang memang kanak-kanak main. Tapi depa ni melakukan aksi 18XX (Bukan bertujuan memburukkan si pelajar atau keluarga mereka tapi pengajaran reality harini. Depa dengan selamba membuka seluar dan kain masing-masing dan melakukan apa yang tak sepatutnya depa lakukan. MashaaAllah?!).

Awak semua, depa darjah satu ni! Budak-budak lagi. Ya Allah zaman sekarang dah tak kira kecik besar dah. Bila mu’alim dan mu’allimah depa dapat tau, sesi soal jawab pun start la.

“Kenapa buat macam tu?”

“sebab tengok orang besar buat macam tu”

Ya Allah ya Allah. Tapi hakikatnya mereka ni tak faham apa yang mereka buat.

Ye, memang fitrah lelaki >> perempuan dan sebaliknya tapi mereka masih belum mumayyiz. Sungguh, tanda akhir zaman sangat jelas dan nyata.

Satu persatu Allah tunjuk. Bagi kita celik. Peka. Tapi kita “buat dunno je…”

Teringat saya kata-kata Ustazah Fatimah Syarha, katanya, bayangkan ada tsunami besar depan kita tapi kita bersenang-senang menikmati keadaan tu.

Awak semua fahamkan maksud saya? Maksudnya dah terang lagi nyata tsunami tu otw tapi kita “buat dunno je.” Kan cari nahas namanya tu. Begitulah analoginya.

Kes kedua, berlaku kat Malaysia juga. When I heard that ayah kandung kepada anak perempuan dia yang berusia 14 tahun merogol anaknya berturut-turut selama 3 tahun buat saya bertambah meluat dengan dunia hari ni.

Sekarang 2013 umur anak dia 14, bermakna dari dia berumur 12 tahun dia diperkosa ayah dia sendiri! Bila selidik, antara punca dia sebab ibu dia dalam keadaan uzur. Habis? Lepaskan pada anak yang tak berdosa tu senang-senang? Kahwin kerana apa? Kerana nafsu semata. Wallahi, saya benci "fitrah" macam ni. Sadisnya.

Ye saya tahu mesti ramai yang baca ni akan cakap, banyak lagi kes macam ni kat luar sana. Yup, indeed. Dan kerana itulah saya nak juga tulis cerita ni sebab ini bukan kes pertama atau kedua atau ketiga. Tapi entah yang keberapa ribu?

Ini yang dilaporkan pada polis tapi yang berdiam diri tu? Yang terus jadi mangsa nafsu “orang gila” ni?

Berapa puluh juta pula kat dunia ni? Kecewa. Selama 3 tahun ayah dia bagi dia makan pil perancang kehamilan supaya dia tak pregnant. At last dia tak tahan dengan sikap ayah dia, this innocent girl cerita kat kawan dia. They decided lapor kat polis. Hamekkaw sebatan kaw kaw! ITU HUKUMAN DUNIA YANG TAK SEBERAPA, SEKSA API NERAKA? Nauzubillahi min zalik.

Bahana mempercayai, menuruti, memperjudi diri, mengikuti, melayan nafsu. Untuk kepuasan sesaat? Kepuasan seminit? Kepuasan satu jam? Kepuasan. Nafsu takkan pernah puas. Kenapa bodoh sangat? Tolongggglah buka mata. Tolongggglah buka hati. Tolongggglah fikir baik-baik.




Wahai diri-diri, malangnya kita sering lupa punca segala kejahatan ialah nafsu. Yang mengapi-apikan iblis. Namun kita tak amik berat nak check, nak ubat, nak halang nafsu ni. Mereka sangat jahat.

Kenapa saya kata “mereka”. Sebab nafsu tu ada bermacam kehendak. Hakikatnya harini undang-undang manusia takkan mampu menghalang kebuasan nafsu ni. Never. Tak takut. Memang pun, tak perlu berdalih sebab dah terbukti. Dulu sibuk dok debat hukum hudud. Taknak terima. Kenapa? Takut?

Corak pemikiran pemimpin langsung tak berkaliber. Langsung tak nak bawa undang-undang Islam. Konon, Islam tu jumud. Konon Islam tu kejam. Konon Islam tu tak open minded. MashaaAllah, kamu kenapa? Hukum Islam itu memberi pengajaran yang berhikmah!

Ada sebab Allah aturkan begitu. Misalnya kalau mencuri hukumnya potong tangan, kalau dah sorang kena potong tangan depan khalayak mesti itu je satu-satunya kes pencurian kat dunia ni. Misalannya. Namun tak semua kita dapat kawal serta merta. Ye benar, benar segala yang anda, anda dan anda sedang fikirkan sekarang. Saya faham.

"Pada diri kami kau jadikan nafsu. Nafsu itu pula sentiasa berkehendak. Kehendaknya tidak pula terbatas bahkan ia tidak pernah puas. Ampunkan kami Ya Allah. Berilah kami kekuatan untuk terus bertaubat dan meletakkan dunia pada tempat yang selayaknya."
Ameen.

Wahai diri-diri...
Imam Al-Ghazali ada berpesan, katanya mujahadah pun ada tahapnya. Ada tiga tahap.

1. Telah menyerah kalah. Nafsu dah kuasai diri dia hinggakan dia menyerah diri towards nafs. Majoritinya itulah yang kita boleh nampak harini. Mempertuhankan hawa nafsu.
 Firman Allah: "Maka, pernahkah kamu melihat orang yang telah menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya."
 (Surah al-Jatsiyah: 23)

2. Sedang dan sentiasa berperang. Analoginya kita lawan tarik tali dengan nafsu. Sometimes menang dan sebalikya. InshaaAllah kata Imam Al-Ghazali lagi, inilah orang yang sentiasa berusaha nak mujahadah. Cuba dan cuba. Dikaitkan pula dengan hadis Baginda saw yang bermaksud:
"Berjuanglah kamu melawan hawa nafsumu sebagaimana kamu berjuang melawan musuh-musuhmu."

3. Orang yang telah menang. Berjaya dengan baik menguasai dan mendidik nafsu dia. Sentiasa terpelihara dari berbuat dosa. Bila nak buat dosa je, ingat Allah. Allah ada di mana-mana. Perjuangan ni amik jangka masa yang panjang. Ye la, sebab mujahadah tu kan payah. Akan terhenti bila mati. Terputusnya jasad dan roh. Orang yang sentiasa berwaspada dengan dunia. Subhanallah, nikmatnya menjadi golongan ini kan?

Kerana itulah, dalaman setiap individu kena tough. Setiap individu kena main peranan. Bukan sorang bukan dua orang tapi SEMUA.

Takde sesiapa mampu ubah kita, kalau kita sendiri tak nak ubah diri kita. Tak nak tolong diri kita. Macamne tu?

"Jika kita menguasai diri, kita akan menguasai dunia," Itu kata cerdik pandai.




Orang yang berjaya dunia akhirat ialah orang yang gigih, sibuk dan banyak perbaiki diri dalam mencari kebaikan dunia tapi selamat dari tipu daya dunia. Itu sekadar pendefinisian sahaja.

Memang bukan mudah, tersasar sikit dah goyah. Namun, Allah takkan persia-siakan usaha kita.

Ye, awak semua Allah Maha Pengampun. Dia terima je taubat hamba Dia. Tanpa sikit pun minta bayaran.

Kadang Allah akan uji dengan ujian berhikmah. Cuma sedar tak sedar je.

Macam tu jugalah diri saya sendiri. Astaghfirullah. Doakan untuk semua.

Do it for the sake of Ummah. For Islam. And for Allah the Creator. Allah ciptakan kita tapi kita “permainkan” Dia. Tak terasa kejam ke?  T.T

Firman Allah: "Sesungguhnya tiadalah kehidupan dunia itu melainkan mata benda yang menipu daya."
 (Surah al-An'am 6: 32)

*Maafkan salah silap saya. Terkasar bahasa tanpa sedar. Segala yang disampaikan adalah sebagai pengajaran and of course ideas given by Allah.


Mumtaz for Ummah. Mari Jadi Hamba Superb! ^^

No comments:

Post a Comment